Letošní festival je svým způsobem dílem situace. Oproti původnímu plánu je on i jeho taneční linka připravena v omezené podobě, přesto doufám, že se program podaří i tak uvést v co nejširším rozsahu.

Není pochyb o tom, která taneční produkce aktuálního ročníku festivalu měla být jedním z jeho vrcholů. O to víc mrzí, že fenomenální soubor Kibbutz Contemporary Dance Company (KCDC), stejně jako ostatní zahraniční produkce, neuvidíme naživo. Náplastí pro všechny, kdo milují izraelský současný tanec, je alespoň uvedení záznamu jednoho ze skvělých představení souboru v online sekci festivalu. KCDC je druhým největším tanečním souborem Izraele a díky skvělému renomé izraelského současného tance obecně, i jeden z nejlepších souborů v tomto žánru na světě. Inscenace If At All v choreografii uměleckého vedoucího a kmenového tvůrce KCDC Ramiho Beéra patří k produkcím souboru, jejichž kvalitu i diváckou odezvu prověřilo již téměř desetiletí uvádění na domovské izraelské scéně i na uměleckých turné po celém světě. I z obrazovky slibuje If At All být skvělým zážitkem.

Letošní festival je svým způsobem dílem situace. Oproti původnímu plánu je on i jeho taneční linka připravena v omezené podobě, přesto doufám, že se program podaří i tak uvést v co nejširším rozsahu.

Není pochyb o tom, která taneční produkce aktuálního ročníku festivalu měla být jedním z jeho vrcholů. O to víc mrzí, že fenomenální soubor Kibbutz Contemporary Dance Company (KCDC), stejně jako ostatní zahraniční produkce, neuvidíme naživo. Náplastí pro všechny, kdo milují izraelský současný tanec, je alespoň uvedení záznamu jednoho ze skvělých představení souboru v online sekci festivalu. KCDC je druhým největším tanečním souborem Izraele a díky skvělému renomé izraelského současného tance obecně, i jeden z nejlepších souborů v tomto žánru na světě. Inscenace If At All v choreografii uměleckého vedoucího a kmenového tvůrce KCDC Ramiho Beéra patří k produkcím souboru, jejichž kvalitu i diváckou odezvu prověřilo již téměř desetiletí uvádění na domovské izraelské scéně i na uměleckých turné po celém světě. I z obrazovky slibuje If At All být skvělým zážitkem.

Těžiště pohybové linky po redukci ale zůstalo v domácích produkcích. Ať se již jedná o výjimečná představení plánovaná k uvedení již v minulém ročníku festivalu nebo o novinky letošní. K těm přeneseným patří tvorba špičky českého nezávislého tance, nového cirkusu i nonverbálního divadla. Amazonky Lenky Vagnerové & Company posbíraly kromě Ceny Divadelních novin i mnoho dalších nominací jak za choreografii, tak i za individuální taneční výkon. Lenka Vagnerová, která je bezesporu naší nejvýraznější choreografkou, nás ve svých divokých a brutálních Amazonkách nenechá o této skutečnosti na pochybách. Naopak představení Heroes nám představí kromě novocirkusového souboru Losers Cirque Company hvězdu představení a české pantomimy vůbec, Radima Vizváryho. Novopečený umělecký šéf Laterny Magiky je pro svou neuvěřitelnou schopnost neustále posouvat hranice žánru pantomimy pravidelným hostem našeho festivalu. Divadlo Continuo z jihočeských Malenovic je osobitá mezinárodní divadelní společnost umělecky vedená Pavlem Šťouračem, jejíž repertoár obsahuje žánrově nesnadno zařaditelné inscenace. Do Brna přiveze premiéru roku 2020 Hic Sunt Dracones, která je syntézou fyzického, loutkového a výtvarného divadla. Inscenace nás provede neprobádaným územím lidského těla, ale i naší mysli a duše. Neznámé krajiny se totiž nenacházejí pouze na starých mapách. V rámci prezentace tvorby pořádajících divadel DSB uvede Balet NdB loňskou premiéru inscenace choreografa Edwarda Cluga Radio and Juliet, inspirovanou příběhem slavných veronských milenců. Představení současného baletu uvedeného na hudbu světoznámé rockové kapely Radiohead získalo na podzim 2020 nominaci na Cenu Divadelních novin.

A na závěr jsem si nechal open air projekt taneční linky, který bude slavnostním otevřením letošního festivalu. Již loni plánovaná site-specific produkce originálně vytvořená pro genius loci piazzetty před Janáčkovým divadlem s názvem Noosféra neboli zmrzlinové andante pro tanečníky a fontánu, vznikala v koprodukci DSB a Baletu NdB. Nedílnou součástí projektu, a to nejen jako kulisa, ale i jako aktivní partner tanečníků a hudebníků, bude „královna prostoru“, multimediální fontána.

 

Karel Littera, dramaturg Baletu Národního divadla Brno